Monday, January 07, 2019

A road trip...or a food journey?

7th January 2019


Hi everyone! Happy New Year! 
So what's your 2019 resolution? 💙



2019 already, and I am unofficially 23 years old. 
Tua pada umur je kay, jiwa i muda lagi hahahaha.


So I ended up my 2018 and started my 2019 by going back to my hometown yayerz 😍 
Sumpah banyak gila aku makan balik kali ni. Hahaha makan macam jenis benda, kalau nak list kan #cravingsatisfied tu memang berjela jugak lah hahaha. 

Oh wait before that, Madam bagi hadiah planner 2019 haritu, lawa okay! 💖 
Jimat duit tak payah beli dah hahahaha 😂



Planner tu package siap sekali dengan calendar kecik, stickers, and sticky note. 
Thank you, Madam 💜

After dah settle some matters dekat sini, then balik Terengganu. 


And sumpahlah disebabkan last minute, terpaksa la beli seat single paling belakang hahaha weh zaman matrik last kot aku naik bas duduk paling belakang ni. Serious rasa nak muntah pening semua ada. Dah la after this aku dah tak ambik seat belakang dah hahahaha.

So ticket bas aku pagi dari Klang, sampai Dungun around 4pm camtu. 

Tapi, aku tak balik sorang kay hahahaha. 

Sorang balik dengan boifren hahaha 😜 Yang ni dari KUIS.

Sorang lagi balik dengan parents. Ni dari UMP. Haha 

Dua dua aku pesan, "Kalau jumpa kat hway, hon la jangan buat sombong sangat" 
Hahahahaha kebetulan gila dua dua member baik balik hari sama 💜



Lepastu dekat tempat bas berhenti rehat tu, guess what?! Aku jumpa classmate masa matrik dulu wehhh aku rasa macam nak pengsan pastu sedar balik dari pengsan tu nak buat drama air mata tau dak!!! Hahahaha excited gilaaaaa sebab dah lama kan tak jumpa. Last jumpa masa last day matrik la, around 4 years back? LAMAAAA KAN??? HA THATS WHY EXCITED GILAAA.

Selisih masa nak pergi toilet, pastu depan depan toilet tu la pergi selfie hahahaha. 
Rindu Wani! 💗


Jadi bermulalah food journey aku hahahaha. 



"My craving satisfied journey" 😂


Awhh my tempe 💕
Nothing can beat tempe okay. Siapa tak makan tempe sumpah rugi! Hahaha



Ikan cencaru bakar featuring kicap cili 💟
Aku boleh tambah nasik banyak kali tau kalau lauk ni. 
Ikan ni makan dengan air asam pun sedap, tapi aku lagi suka kicap cili camni.

Kicap tu sedap sebab kita dah campur bawang and cili potong.
Air dari bawang tu yang sedap. Pastu rasa pedas pedas sikit, awhhh sedap gila.





I think nothing can beat my mom's cekodok pisang. 
Sebab cekodok pisang ni bila kita makan, rasa la proportion gandum dengan pisang sama banyak.
So dia tak rasa keras sangat, tak lembik sangat. 
Sedap sedap je. Aku pun tak reti buat walaupun guna resepi sama hahahaha.

Pastu kalau aku buat, rupa dia jadi buruk gila.
HAHAHAHA sumpah wei, tak tahu la kenapa 😕



Pulut yang dah direndam dengan kunyit satu malam.


My rendang ayam before letak santan.


Tadaaaaa, yayerz, sedap okay hahahaha. Pulut kuning ni kitorang buat sikit je. 
Sebab pulut kan, mana boleh makan banyak banyak. Nanti rasa lemah tubuh.
Buat ni sebab rasa teringin sangat nak makan. 

And sedap gila kay 💞



Nasi lemak ikan tongkol homemade 💚

Serious talk okay, nasi lemak jadi sangat sedap bila makan dengan sambal ikan tongkol tau.
Aku suka je sambal bilis, cuma rasa dia beza gila doe dengan sambal ikan tongkol. Sedap dia berkali ganda. 

Nasi lemak ikan tongkol tak dapat la dekat area selangor ni, kalau nak kena buat sendiri. Hahaha. 

Kalau kat ganu pun sekarang rasanya dah jarang orang jual nasi lemak lauk ikan tongkol. 
Maybe senang nak buat kalau sambal bilis kan, thats why nowadays ramai yang jual nasi lemak sambal bilis. 

Nasi lemak ni aku tak reti sangat buat nasi dia sebab tak reti nak agak santan tu banyak mana. Haritu aku buat sekali, nasi tu dia jadi macam rasa tak berlemak sangat. Okay la kot untuk yang jaga calorie makanan hahahahaha 😜




Nasi ayam ni sumpah senang gila nak buat. Aku paling suka part nak grill ayam je hahahaha. 

Nak buat kat rumah sewa tak lepas, sebab tak ada frying pan, tak ada blender. Kalau tak, hari hari aku masak nasi ayam je hahaha. Senang wei. 

Dan yang penting SEDAP! 😗



Oh god, tempting gila kot nasi kerabu dekat kedai ni. 
Ni masa otw nak pergi Terengganu.

Dari kecik sampai besar, memang sini je kitorang singgah. Sebab makanan dia semua on pointz.
Laksa kuah putih, Laksam, Nasi minyak, Pulut kuning, Pulut ikan, Nasi kerabu, Mee goreng, semua sedap. 


Kedai ni nama Sri Pinang. Dekat Rhu Muda kot?
Try la singgah, kalau weekend sumpah ramai. Sebab sedap & murah! 💙



Satar yang bakar bakar ni sumpah la fav gila wei. 
Lagi lagi yang jenis juicy camni. Ada orang buat kering sangat, so rasa tak sedap.

Yang ni masa on the way balik dari Terengganu singgah dekat Marang, beli kat tepi jalan tu je.
Yang ni dari zaman abang aku study Terengganu lagi, kitorang selalu beli sini. 



Okay fun fact; Benda ni dah hype gila dalam 2-3 tahun lepas, tapi noobnya aku sebab tahun 2019 baru aku jejak kaki dekat Mak Wan Mee Champa ni 😂😂😂

Ni pun sebab Yana belanja, kalau tak, tak jejak lagi ni hahahaha.

Tapi sumpah sedap gila, sup dia rasa lain, rasa manis tapi bukan manis gula. Dia macam manis dari air rebusan daging. Bukan manis kelantan. Haha kelantan manis gula okay 😂 Plus,mesti dia ada resepi tersendiri kan. Paling best daging dia, aku dah habis makan mee pun, daging banyak lagi. Worth to try lah. 

Aku rate 9.5/10 💘



My ayam kurma 💚💜



Kalau kat puncak alam, susah gila nak cari orang jual nasi minyak.
Kalau ada pun, yang jenis delivery. Kekadang craving nak makan nasi minyak, tapi mampu termenung je la hahaha.

Cuma my preference, aku tak suka nasi minyak lauk gulai, aku lebih suka lauk ayam masak merah.
Sebab nasi minyak tu dah ber-planta, so bila combine dengan gulai which is bersantan, dia rasa macam muak. Bila makan dengan ayam masak merah, dia jadi macam complementary to each other lah. Tu logic aku lah kan hahahahaha.



Inti karipap ubi kentang & sardin.

Kebanyakan karipap kat sini inti dia oksigen weh, kau tak hangin camtu beli singgit dua ketul tapi inti oksigen? Pagi pagi dah buat mak marah tau nyah. Jadi bila buat sendiri, baru la rasa inti.

Mak aku cakap, kalau aku jual karipap, mesti ramai orang datang beli. Sebab karipap aku semua gemuk gemuk penuh dengan inti hahahahahahaha. Betul weh tak tipu, kekadang bila nak fry separuh masak kan, mesti ada yang meletup meletup dalam kuali hahaha tu tanda dia ada yang bocor la tu 😂



Yang atas tu kelim bunga karipap mak aku punya. Yang bawah aku punya hahaha.

Ok fine tau la tak lawa kan, tapi boleh la daripada yang dulu tu aku punya kelim bunga sumpah besar gedabak pastu tak sekata haha. Ni comel kiut kiut je awhh syikin masuk bakul angkat sendiri 😉😝




Ni nasi impit sambal putih (atas) and sambal hitam (bawah).

Sambal putih tu kita masak sikit kelapa parut tu and campur dengan ikan. Sambal hitam aku tak tahu hahahaha yang aku tahu dia masak lebih kurang macam kita buat kerisik tu. Tapi ada lagi la bahan lain cuma sorry tak tahu details 😁

Dua dua sambal sedap. Lagi sedap makan nasi impit dengan sambal dari kuah. Yang ni beli kat pasar pagi, dari dulu sampai sekarang rasa dia tak berubah wei, sama sebijik! Omaigod aku taktahu siapa yang buat ni, tapi serious acik ni power lah 💋


Ni pulut ikan. Pulut dengan ikan masin. 
Ya Allah sedap gila wei. 

Ada jugak orang jual pulut dengan ikan biasa.
Tapi yang ikan biasa tak best. Pulut sedap makan dengan ikan masin.
Nikmat wei sumpah tak tipu 😋



Okay ni aku tak tipu okay, kat pasar Palam, tak ada sorang wei jual benda alah ni.
Ayam madu ni sedap kalau pandai buat kuah dia tu.

Eeeeee dapnyerhh hahahaha, lagi lagi part rangka ni. 
Tips aku, kalau benda camni jangan beli part yang isi, beli part yang tulang. 
Sebab bahagian isi, sometimes dia kering. And orang jual tu pulak kedekut kuah haa tak sedap la. 

Beli part tulang best, lagi lagi part hangit hangit tu kan. 



Hahahahaha this one, ya Allah daebakchickeng ni dah lama tau, around 1-2 years kot?
Bila dah sekali makan, aku rasa macam tiap hari nak beli! Haha sedap, after taste dia pedas nak mampos. Hahaha.

Dulu masa duduk Dungun, tiap hari khamis pergi beli kat pasar malam. Hahaha gigih kan? Satu pack mini yang ni dulu RM6 kalau tak silap, tapi now dah RM6.50 😆

But worth to try! 

I would like to rate 9/10 💋


Ok sate ikan ni sekarang kalau beli makin mahal tau. 

So kat pasar haritu kitorang terjumpa la yang frozen punya. RM10 untuk 50pcs which is worth it la. 
Pastu balik rumah masak dalam frying pan je, and yang nampak macam kesan bakar tu, aku bakar guna stove je lepas masak. Nak bagi nampak effect hahaha. 

My last 2018 date 💝


Last date dengan Yana!
Bff since sekolah menengah haha. 




And makan dekat Kaki Lima. 

Ya Allah dah lama gila tak datang sini. Last aku datang dengan yana jugak, around raya 2017. 
Kitorang makan grilled chicken. Harga dia quite affordable la, sebab aku tengok grilled chicken baru RM11.90. Murah lah kan? 

Yang lagi best sebab interior dia macam lawa la untuk your instagram feed haha. 

This one I would rate 9/10 💘



This is my fav place. Tahu tak kenapa?

Sebab aku suka gila tengok ikan hahahahaha.
Sumpah tak tipu 😂😂😂😂

Sebab ikan kan banyak jenis, ada ikan warna merah la, ikan kepala lebar la, ikan kepala besar la, ikan ada misai la, ikan kepala jendul la, so aku rasa terhibur la tengok benda macam tu haha.

Yas people, aku mudah terhibur hahahahaha.



And this one, roti canai fav all the time! 

I called "roti canai ayah munie" 😍

Tak ada siapa boleh beat, hello tengok queue la kan haha. 
Ni kalau datang pagi pagi, ayah aku cakap jenuh nak beratur.

Kuah kari & dal dia sedap gila. Aku paling fav kuah dal dia lah. 
Dia rasa macam manis manis tapi tak la over, cuma manis yang sekata. 
Roti dia lembut nak mampos. 

Ni fav dari sekolah lagi.



Tak sempat nak masuk, sebab singgah nak lepas rindu je haha lagipun masa tu sekolah tak bukak pun lagi. Rindu weh, rindu sangat. 5 tahun kat sini gila ke tak rindu? 



Dah lama gila tak pergi Terengganu.
Last sekali pergi time raya 2018.


Yes, balik kali ni sempat pergi Muzium Negeri Terengganu.

Paling last aku pergi masa tu aku rasa sekolah rendah la. Sebab masa tu masuk kena charge harga kanak-kanak lagi hahahaha sekarang masuk dah harga dewasa wei. 

And imo, nothing can beat this museum's architecture 💗













Aku ada lah bercita cita nak buat rumah macam gini. Tapi aku fikir balik nanti mesti orang taknak datang rumah aku sebab nampak macam muzium hahaha tapi lawa doh 😍







Ada lagi sebenarnya cravings yang tak satisfied. Jap nak list:-

- Nasi kenduri
- Laksa kuah putih
- Sate homemade
- Roti tempayan

Laksa kuah putih tu taknak yang beli. Nak yang buat sendiri sebab aku akan buang semua tulang tulang ikan walaupun tulang yang kecik, haha. Memang detail nak mampos la cite dia haha, tapi yelah haritu balik seminggu je bro sis, mana sempatnya. Hahaha. 


Maybe next "road trip"

Much loveeeee 💕💕💕💕💕



Pen off,
Lady Syikin